De studie zit erop! - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ronde - WaarBenJij.nu De studie zit erop! - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ronde - WaarBenJij.nu

De studie zit erop!

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

25 November 2015 | Australië, Perth

Hoi allemaal,

Eindelijk is het dan zover, de studie zit erop. Als het goed is tenminste en we allemaal onze tentamens hebben gehaald. Al voelt het nog niet echt zo. Gisteravond hadden we ons laatste tentamen, maar toch realiseren we ons nog niet echt dat het nu klaar is. Vanochtend werd ik dan ook wakker met het gevoel dat ik moest studeren, om me vervolgens al gauw te realiseren dat dat helemaal niet meer hoeft. Gek idee, zeker nadat we een maand of 9, 10 haast niets anders hebben gedaan.
De laatste twee maanden zijn nog altijd erg drukke maanden geweest, en waarschijnlijk zijn ze ook mede daardoor echt omgevlogen. De laatste lesweken zijn we vooral nog veel bezig geweest met schriftelijke opdrachten afronden en inleveren en onze laatste stage. Dat betekende weer vrij veel tijd achter de laptop, maar het waren de laatste dingen dus het was te overzien. Ook ons onderzoeksproject was in de laatste fase, wat betekende dat we het verzamelen van resultaten aan het afronden waren. Om de laatste paar deelnemers binnen te krijgen betekende dat ook dat er wat extra flexibiliteit nodig was, oftewel, we stonden ook ’s ochtends vroeg voor college te testen en een keer ook beide weekenddagen. Nu deden we het testen sowieso al vaak op zondag, dus was het toch wel een verademing toen we klaar waren met testen en je weer gewoon je weekend volledig zelf kan indelen. Uiteindelijk zaten we dan toch nog wel af en toe in het weekend op de universiteit om de statistieken te doen, maar dat waren geen hele dagen meer. Uiteindelijk was het nog een heel gedoe om onze laatste deelnemer ook binnen te krijgen, wat uiteindelijk ook niet is gelukt (er leek wel een vloek op te rusten) maar we hebben het uiteindelijk op kunnen lossen met iemand anders die we al hadden getest. Aangezien dit toch ook een project was waar we het hele jaar mee bezig zijn geweest, was het toch ook echt een verademing toen we klaar waren en het konden inleveren. Wat een enorme hoeveelheid uren heeft daar ingezeten. We hebben er ook een presentatie over gehouden, en dat was ook leuk geregeld, want de coördinator van de projecten had ook geregeld dat na alle presentaties er een borrel was voor ons met hapjes. Dat was ook even een prettige en gezellige manier om het af te sluiten. Je leert met zo’n borrel ook soms je medestudenten wat beter kennen haha, want sommigen maakten graag gebruik van de gratis wijn en andere drank. Nou kunnen de meesten van ons ook niet meer zo goed tegen drank als normaal, mede doordat we gewoon nauwelijks drinken en iedereen doodmoe is, dus dat levert geheid grappige situaties op. Het was dus een gezellige borrel.
Dat iedereen in toenemende mate weer erg moe was, was ook erg duidelijk. Je merkte gewoon aan iedereen dat de hersenen soms gewoon niet meer wilden meewerken en je zag alle ogen kleiner worden en de wallen groter. Niet dat we niet goed sliepen, integendeel in mijn geval, maar het was gewoon een slopend jaar. Vrij tekenend was denk ik ook een moment dat we een college hadden op een middag aan het einde van de week, waar we aan het einde van dat college wat mindfulness gingen ervaren. We werden er duidelijk ontspannen van, sommigen een beetje té, want al gauw klonk er uit verschillende hoeken van het lokaal zacht gesnurk. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van mindfulness, maar moeilijk tegen te houden in deze situatie denk ik en het was absoluut een hilarisch moment. Gelukkig hadden we tussen de lessen door ook wel wat tijd om verder wat bij te komen en te ontspannen, want dat was hard nodig. Zo ben ik nog met een vriendin wezen kajakken in de buurt en zijn we met een groepje naar de film geweest. Zo hier en daar was er gelukkig ook tijd voor een lunch of diner buiten de deur, dus daarmee was het redelijk uit te houden allemaal.
Uiteindelijk was dan het moment aangebroken dat we onze allerlaatste les hadden. We begonnen die ochtend net al een beetje op de klok te kijken omdat de docenten wat aan de late kant waren, wat normaal nooit gebeurt, maar al gauw bleek waarom: onze twee vaste docenten hadden nog twee anderen opgetrommeld en ze kwamen met een stel maffe pruiken op hun hoofd en een uitgebreide ‘morning tea’ binnen zetten. We begonnen de les dan ook met gewoon een lekker kletspraatje en het maken van een groepsfoto, maar uiteraard werd de tijd wel nuttig besteed. Maar het was wel een leuke verrassing en ook vrij tekenend voor de manier waarop ze het hele jaar de lessen al hebben benaderd, namelijk dat ze proberen het voor ons ook allemaal zo leuk en relaxed mogelijk te maken, met zeker ook ruimte voor geintjes. Dat maakte ook gewoon dat er een leuke en goede sfeer was in de lessen. Leuke manier om mee af te sluiten dus.
Daarna was het al gauw ‘back to business’, want we hadden een studieweek om de tentamens voor te bereiden, en daarna uiteraard de tentamens zelf. In de studieweek was het vaak ’s ochtends naar de universiteit om voor het praktijktentamen te oefenen en dan ’s middags door alle aantekeningen en colleges gaan. Vorige week hadden we dan eerst dinsdagochtend het praktijktentamen, en gisteren was dan ons theorietentamen, dat van hetzelfde vak was. Daardoor lag de studiedruk rond deze tentamenweken gelukkig een stuk lager dan in het eerste semester, toen er nog een groot ander theorietentamen bij was, waardoor we dit keer ook wat meer konden uitrusten en ontspannen. Zo zijn we bijvoorbeeld ook vrijdagavond nog wezen barbecueën bij de rivier, wat ook erg leuk en gezellig was, en natuurlijk had iedereen weer veel te veel meegenomen. De ontspanning was ook prettig en zeker ook nodig. Zeker gisteren met ons theorietentamen, want die begon ook nog eens pas om half zes ’s middags en duurde vervolgens 2 uur plus 10 minuten leestijd. Geen fijne tijd voor een tentamen, want het is toch een tijd op de dag dat de hersenen vaak niet meer echt willen. Dus probeerden we maar zoveel mogelijk te ontspannen op de dag, de hersenen zo min mogelijk te gebruiken en goed te eten van tevoren. Het kon niet helemaal voorkomen dat het toch vooral het laatste half uur van het tentamen bijzonder lastig was om nog na te kunnen denken, maar uiteindelijk denk ik wel dat beide tentamens prima zijn gegaan en heb ik wel het gevoel dat ik ze heb gehaald. Maar het is natuurlijk altijd afwachten, er zijn nooit garanties. We zullen nu nog drie weken moeten wachten op de resultaten, dus we zullen zien. Het was natuurlijk wel heel prettig om nu echt klaar te zijn, dus zijn we ook uiteindelijk met vrijwel iedereen die dit vak en dit tentamen had gedaan naar een pub in de buurt gegaan om wat te drinken en nog een klein hapje te eten. Het was zeker nog een gezellige avond.
Vandaag was dan een dag dat we ineens niet meer hoefden te studeren, wat erg vreemd was. Maar toch zijn dit nog even een paar drukke dagen, maar wel met genoeg leuke dingen. Vandaag zijn we nog ’s middags richting de Swan Valley gereden, waar allerlei wijnmakerijen zijn en waar ook andere dingen gemaakt en verkocht worden, zoals honing en olijfolie. Hier hebben we wat geluncht en natuurlijk ook een beetje wijn geproefd. Morgenavond staat dan nog een borrel/feest op het programma vanwege het afstuderen van de meesten van ons (sommigen die parttime studeren moeten nog een jaar). Dit is een feest waar vrijwel alle studenten komen van zowel de manuele therapie als de sportfysiotherapie, en ook alle docenten, stagebegeleiders en projectbegeleiders zijn uitgenodigd. Dat wordt dus een volle bak maar ongetwijfeld heel gezellig. Het zal ook al een beetje een afscheid worden, want het zal de laatste keer zijn dat vrijwel iedereen bij elkaar is, aangezien er komende week al een aantal naar huis vertrekken. Dus het zal ergens toch ook een feest zijn met een beetje een dubbel gevoel. Maar we gaan er volop van genieten en het nog even gezellig maken samen. Vrijdag gaan we dan nog met onze vriendengroep eten bij een van ons, want zij wil graag haar voedselvoorraad opmaken, dus heeft ze besloten voor ons allemaal te koken. Dus dat wordt ook nog leuk. Daarna zal iedereen behoorlijk zijn/haar eigen weg gaan, want sommigen gaan al naar huis en anderen gaan nog wat trips doen voordat ze weg gaan. Voor mij staat er ook nog genoeg leuks op het programma, want zaterdag ga ik paps en mams van het vliegveld ophalen en zullen we hier de nodige leuke dingen gaan doen. Natuurlijk zullen we wat gaan rondkijken hier in Perth en ook in de omgeving, en we hebben ook voor 5 dagen een auto gehuurd, waarmee we een stukje richting het noorden gaan rijden om nog veel meer mooie dingen te gaan zien, die ik zelf ook nog niet heb gezien. Dus daar heb ik ook veel zin in, en voorlopig hoef ik me dus nog zeker niet te vervelen. Ook is het plan nog om vanaf januari nog wat te gaan reizen door de rest van het land, en dan is het plan om meer richting de oostkant van het land te gaan. Onder andere staat dan uiteraard de Australian Open op het programma. Dus dat is nog meer leuks om naar uit te kijken, en nog genoeg tijd om het meer vorm te geven. Ik ga komende tijd dus maar even lekker van mijn welverdiende vrije tijd genieten!

Liefs,
Mandy

• 25 November 2015 - 15:58

Betty:

Jeetje Mandy, die tijd is omgevlogen! Ik weet nog dat je weg ging en het in het begin best wel een beetje moeilijk had met de juiste woonplek en nu ben je klaar!
    Wat zal jij goed engels (australisch) kunnen spreken nu. Best wel jaloers op met mijn steenkolenengels haha.
    En wat fijn dat je ouders nu komen en dat jullie nog even rondtoeren door dat mooie land.
    En je weet het hè, mocht je ergens in het wild mijn Goef tegen komen doe hem dan de hartelijke groeten van Charlie ;-).
    Geniet van je vrije tijd en je ouders!

liefs
    Betty

• 25 November 2015 - 16:15

Ad Vermeulen:

Hallo Mandy,
    Fijn dat de studie nu afgelopen maar nu nog even wachten op het resultaat maar ik denk dat dat wel goed is. Nu even lekker ontspannen en genieten van de mooie omgeving. Fijn dat je ouders naar je toe kunnen komen.
    Groeten,
    AD

• 25 November 2015 - 16:34

Jaike:

Wauw Mandy,
    Is het bijna klaar. Wat is het snel gegaan.
    Ga nog onwijs genieten van dat mooie land.
    En natuurlijk van je paps en mams!!

Liefs

• 25 November 2015 - 16:44

Miranda:

Hi Mandy! Zit het er al weer op... De tijd is echt voorbij gevlogen. Fijn dat je ouders nu komen en jullie lekker nog wat gaan rondreizen :)

• 25 November 2015 - 19:20

Anneke:

Lieve Mandy
    Nou het is me het jaartje wel geweest veel geleerd maar ook veel meegemaakt/gezien en je gaat nog veel meer moois zien denk ik. Het was wel flink afzien,maar voor een goed doel!
    Fantastisch dat Pa en Ma toch nog gezellig naar je toekomen!!!
    Super dat je naar de Australian open gaat,ben jaloers op je. Doe je Nadal de groeten van
    Mij.?? hahaha. Geniet nog maar lekker van het niet meer hoeven leren naar de universiteit
    Te gaan en van de afscheidsfeestjes ,borreltjes ,wijntjes ,de rondtoer met je ouders en
    De ontdekking van de rest van Australië veel liefs Anneke

• 25 November 2015 - 19:22

Olga:

Voorlopig even geen studieboeken of tentamens!!
    Wat fijn dat je Perth en nog een stukje van dit heerlijke relaxte land samen met je ouders kunt beleven. Enjoy!!
    Liefs
    Olga

• 25 November 2015 - 19:45

Marty:

Heel veel plezier. Duimen dat t goed gegaan is, de tentamens. Nu ff lekker genieten!

• 25 November 2015 - 21:24

Esther:

Hi lieverd,

Wat een heerlijk verslag weer. Ik geniet er altijd van. Heerlijk voor je dat het er op zit. Erg zwaar jaar voor je geweest. Nu heerlijk genieten. Pa en Ma kijken er ook erg naar uit. Ik wens jullie heel veel plezier samen. Jij gaat nog lekker naar en tennis wedstrijd. Daarna hopen we je we gauw te zien.

Heel veel liefs,

Esther

• 26 November 2015 - 12:58

Hans Brouwer:

Hi, Mandy,

Natuurlik ben je geslaagd! Gefeliciteerd, hoor!
    Verrukkelijk: vrije tijd in Australië. Heerlijk rondtrekken door dat prachtige land. Veel plezier.

• 26 November 2015 - 14:54

Renée:

Hoi Mandy,

wat is de tijd gevlogen zeg! Het lijkt of je pas geleden pas vertrok naar Australië. Fijn dat de studie er op zit en dat je hem goed hebt af kunnen ronden. Rust lekker uit en ontzettend veel plezier met je ouders in Oz.

Groetjes Renée

• 26 November 2015 - 18:41

Marjolein:

G'day Mandy

• 26 November 2015 - 18:43

Marjolein:

Hm...daar is een stuk weggevallen! Komt hier op neer: lekker genieten nu en wat fijn dat je ouders komen!

• 27 November 2015 - 07:22

Bert:

Mandy, van harte gefeliciteerd vast want ik ga ervan uit dT je geslaagd bent, geniet van de komende tijd vooral met je ouders Gr Bert