De laatste paar weken in Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ronde - WaarBenJij.nu De laatste paar weken in Perth - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ronde - WaarBenJij.nu

De laatste paar weken in Perth

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

06 Januari 2016 | Australië, Perth

Hoi allemaal,

Allereerst allemaal enorm bedankt voor alle lieve reacties! Ik vind het hartstikke leuk om ze te lezen. Hopelijk heeft iedereen ook leuke feestdagen gehad en wordt 2016 een mooi jaar voor jullie allemaal.
Er zijn inmiddels weer een paar weken voorbij, en ondanks dat er niet bijzonder veel spannende dingen op het programma stonden vloog de tijd toch vrij snel voorbij, en is nu dan de tijd gekomen dat ik Perth ga verlaten. Morgenochtend stap ik op het vliegtuig naar Adelaide en gaat de reis beginnen. Ik heb er echt enorm veel zin in en hoop dan ook dat ik veel mooie dingen mag gaan zien en meemaken. Maar eerst nog even wat over de laatste paar weken. Zoals ik de vorige keer al schreef ben ik dus wezen zwemmen met wilde dolfijnen. Dit was echt een supergave ervaring, het was zeker een van de hoogtepunten van wat ik afgelopen jaar heb gedaan. We gingen met een boot de zee op, en daarbij gingen de gidsen op zoek naar de wilde dolfijnen die er vaak voor de kust zwemmen. Het wisselt vaak hoe lang het duurt totdat ze ze weten te vinden, maar dit keer waren ze al snel gespot. Al snel was het dus wetsuit goed aan en snorkel op, en het water in. Omdat het wilde dolfijnen zijn moeten we ze niet afschrikken, dus moet je eigenlijk zo snel maar ook stil mogelijk het water in glijden. We hadden allemaal een gekleurde riem om ons middel, en we moesten dan onze voorganger aan de riem vasthouden en ons dan zo stil mogelijk houden. De gidsen trokken ons met aquascooters het water door, en wij moesten dan vooral zoveel mogelijk observeren. Het gedrag van wilde dolfijnen is ook moeilijk te voorspellen, daarom was het de vraag wat we zouden gaan zien en hoe dichtbij de dolfijnen zouden komen. Het kan zijn dat je ze alleen kunt observeren in hun dagelijkse rituelen, maar soms zijn ze wel in om wat te ‘spelen’ en komen ze heel dichtbij. Wij hadden kennelijk heel erg mazzel, want de dolfijnen hadden wel zin om even te komen ‘spelen’, dus ze kwamen ook erg dichtbij ons. Zo dichtbij zelfs dat je ze bijna kon aanraken (iets wat je natuurlijk niet moet proberen te doen). Dit was dan ook heel bijzonder om mee te maken. Na het zwemmen maakten de gidsen nog wat golven met de boot, wat de dolfijnen erg leuk schijnen te vinden, en ze hebben dan ook naar hartenlust lekker door de golven gedoken en gesprongen. Ook erg leuk om te zien. Daarna was het wel weer genoeg en lieten we de dolfijnen weer met rust.
Verder zijn hier de feestdagen natuurlijk ook voorbij gegaan. Dat was dit jaar natuurlijk behoorlijk anders dan anders, eigenlijk in alle opzichten. Ik vond het in de aanloop naar de feestdagen toch al wat vreemd, want er hangt hier zeker ook kerstversiering en er wordt van alles gedaan om toch wat sfeer te creëren, maar omdat het toch hoogzomer is voelde het voor mij helemaal niet als december. Ik miste toch eigenlijk een beetje de kerstsfeer zoals we die in Nederland toch meer hebben. Ik denk ook wel dat het ermee te maken heeft dat je in Nederland toch echt die donkere dagen voor kerst hebt, en dat alle lichtjes en versiering toch een boel sfeer geven in die dagen. Hier is het zomer en lang licht, dus dat is toch erg anders. Ik heb dan ook dit jaar niet echt behoefte gehad om zelf wat kerstversiering op te hangen of een boompje neer te zetten. Kerstmis wordt hier verder behoorlijk vergelijkbaar gevierd met wat we in Nederland gewend zijn, dus samenkomen met familie om te eten, alleen is het hier warm of zelfs heet en doen ze eerder aan barbecue dan gourmet. Ook komen veel mensen samen op het strand. Ik ben zelf dus ook nog even naar het strand geweest om wat van de sfeer daar mee te pakken, en het was ook wel een geinig gezicht, want aardig wat mensen liepen met kerstmutsen en andere dingen op en er werd volop genoten van muziek en eten en drinken. Overigens draait het hier net als in veel andere landen eigenlijk alleen om kerstavond en vooral Christmas Day, dus eerste kerstdag. Boxing Day (tweede kerstdag) is hier kennelijk vooral een dag dat alle winkels grote uitverkoop hebben en dus iedereen gaat winkelen. Ook zijn er vaak evenementen en sportwedstrijden, en daarmee is het bijna weer een normale dag, buiten dat het wel als officiële feestdag geldt.
Oud en nieuw is hier ook absoluut anders dan in Nederland. Iedereen kent natuurlijk wel de beelden van de enorme vuurwerkshow in Sydney, en zo’n show is hier ook de enige manier om vuurwerk te zien. Particulier vuurwerk is verboden, en ook organisatoren van shows moeten aan vele eisen voldoen. In grote delen van het land, en ook hier in Perth, is het in de zomer kurkdroog en ligt het gevaar van bosbranden altijd op de loer. Ik had na de prachtige vuurwerkshow hier in Perth met Australia Day eigenlijk gehoopt dat er met oud en nieuw ook weer een mooie show zou zijn, maar dat was helaas niet het geval. Ik had van tevoren wat rondgevraagd en rondgekeken wat er te doen was, maar was er al gauw achter gekomen dat er vrijwel helemaal geen vuurwerk was in de hele stad met de jaarwisseling. Kennelijk kiezen ze ervoor om maar één keer per jaar een show te organiseren en dat is met Australia Day. Misschien hebben ze het idee dat ze toch niet tegen Sydney op kunnen boksen, dus dan maar helemaal niets. Geen idee, maar jammer was het wel. Er waren wel allerlei evenementen, dus ben ik wel op pad gegaan richting een plein waar ze live bands hadden de hele avond en gezamenlijk aftellen. Dat was wel gezellig, maar het aftellen stelde werkelijk echt niets voor. Daar had ik me gelukkig al op ingesteld, maar het was echt aftellen, en om middernacht schoten er wat vonkjes boven het beeldscherm uit en werden er ballonnen opgelaten, maar 10 seconden later ging de band weer spelen en was het over. Zelfs in de wintersportgebieden in Europa gebeurt er meer kan ik je vertellen. Er was wel een heel klein beetje vuurwerk verderop wat even te zien was (dat was georganiseerd door bedrijven/evenementen en dus niet door de stad zelf), maar dat was ook met een paar minuten over en toen was het weer stil en gingen velen al weer op weg naar huis. Ik kan me dus ook prima voorstellen dat mijn huisgenoten gewoon thuisbleven en gingen slapen.
Behalve de feestdagen heb ik me verder ook nog wel met andere dingen vermaakt. Zo ben ik ook naar het tennistoernooi om de Hopman Cup geweest, die hier in de Perth Arena wordt gespeeld, en daarmee was het niet alleen voor de spelers maar ook voor mij vast een opwarmertje voor de Australian Open. Ik heb hier zeker ook mooie en leuke wedstrijden gezien, en met namen als Lleyton Hewitt, Andy Murray en Serena Williams kan het toch een stuk slechter. Omdat dit een demonstratietoernooi is met landenteams hing er ook een leuke sfeer en was er ook wat meer ruimte voor hier en daar een geintje. Ook was het leuk om mixed dubbels te kunnen zien, die op de meeste gewone toernooien niet gespeeld worden.
Voor de rest ben ik de afgelopen tijd vooral ook geregeld bezig geweest met alles wat ik dit jaar toch wel had verzameld uit te zoeken en vele spullen weg te gooien. Dat viel allemaal nog niet mee, je verzamelt toch meer dan je denkt. Ook had ik besloten om mijn koffer naar huis te gaan versturen, zodat ik studiespullen en wat andere spullen alvast kon wegsturen, want opslaan en meenemen op mijn vlucht naar huis is veel duurder. Dus dat moest ook allemaal geregeld en ingepakt worden, wat ook nog een aardige klus was, want keuzes maken is niet altijd makkelijk. Ik had inmiddels ook een backpack gekocht voor mijn reis, en die moest natuurlijk ook ingepakt worden. Daar ben ik vandaag ook nog druk mee geweest, net als natuurlijk zorgen dat alles leeg is en schoongemaakt is hier in mijn kamer. Maar ik ben er zo goed als klaar voor. Ik kan er natuurlijk niet al te veel over zeggen hoe het allemaal met internetverbindingen enzo zal zitten, maar ik ga er vanuit dat ik toch wel geregeld nog wat updates moet kunnen posten. Ik ga jullie zoveel mogelijk op de hoogte proberen te houden.

Liefs, Mandy

  • 06 Januari 2016 - 15:37

    Ad Vermeulen:

    Hallo Mandy,
    Allereerst nog de beste wensen voor 2016!!
    Zwemmen met dolfijnen, dat moet een mooi ervaring zijn geweest, dat maak je niet te vaak mee.
    Ik heb het mooi vuurwerk van de Harbour Bridge in Sydney bekeken op de de televisie, dat zag er inderdaad mooi uit. Begrijpelijk dat ze in Perth een beetje voorzichtig zijn, dat i.v.m. de droogte.
    Lijkt me wel vreemd om Kerst en de jaarwisseling in een warme omgeving te vieren, het is weer wat anders.
    Geniet van de laatste weken in Perth en van je rondreis.
    Tot ziens op de baan in maart????
    Groeten,
    AD

  • 06 Januari 2016 - 16:06

    Marlene:

    maak er een top reisje van , heeeeel veel plezier en succes met afscheid nemen uit perth.

  • 07 Januari 2016 - 00:32

    Hans Brouwer:

    Hi, Mandy,

    Het nieuwe jaar kan bijna niet beter beginnen: op reis met een diploma op zak en geheel vrij om te gaan of staan waar je wilt. Hoe ga je reizen? Ga je een auto huren ? (lijkt me wel wat duur, maar als je één of meer reisgenoten hebt, kun je de kosten delen en de route langs de Westkust is onvergetelijk). Of ga je liften of zo? Of toch maar de trein? Ben je in Melbourne op tijd voor de Melbourne Open? Het is niet altijd eenvoudig om aan een kaartje te komen. En dan via het binnenland naar Sydney. Die stad verhoudt zich tot Perth als Amsterdam tot Apeldoorn, als je begrijpt wat ik bedoel. Het zou me niet verbazen als je je plannen gaat aanpassen als je daar eenmaal bent.
    Hoe lang blijf je ook alweer weg? Heb je al een retourvlucht geboekt? Doe een paar Aboriginals de groeten, doe nog een spoedcursus Didgeridoo en: boek een voorstelling in Sydney Opera House. Echt onvergetelijk.
    Je merkt wel dat onze Australiëreis nog niet is vergeten. Ik hoop dat jouw beleving tot een zelfde blijvende hrinnering gaat leiden. Geniet!

Tags: Perth, Australie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 8699

Voorgaande reizen:

13 Januari 2015 - 13 Maart 2016

Studeren in Australië!

Landen bezocht: