Kamerperikelen - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ronde - WaarBenJij.nu Kamerperikelen - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ronde - WaarBenJij.nu

Kamerperikelen

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

10 Februari 2015 | Australië, Perth

Hoi allemaal,

Het is inmiddels maar weer eens tijd voor een update denk ik zo! Allereerst zal ik nog even kort terugkomen op de vragen wat betreft het rijden. Het verkeer is natuurlijk volslagen anders hier dan in Nederland, in de eerste plaats natuurlijk vanwege het links rijden. In de camper is dat best lastig, zeker omdat het stuur ook rechts zit. Het betekent ook continu je hoofd erbij houden tijdens het rijden. Alles is anders, bochten draaien, rotondes, waar het verkeer vandaan komt, je positie op de weg, zelfs richtingaanwijzers en ruitenwissers zitten andersom. Maar het went, en ik denk dat Mats en ik het er allebei prima vanaf gebracht hebben. Maar goed, ook het oversteken van de weg hier in de stad vereist wel dat je je hoofd erbij houdt, ik betrap mezelf er af en toe op nog de verkeerde kant op te kijken… Maar dat zal ook vanzelf beter gaan.
Om maar even verder te gaan waar ik bij het vorige verslag was gebleven, start ik eerst nog even met Australia Day voordat we het over kamers gaan hebben. Ieder jaar op 26 januari is hier de nationale feestdag, waarin eigenlijk het bestaan van het land wordt gevierd. 26 januari was de datum waarop in 1788 de First Fleet aankwam op de plek waar nu Sydney ligt en dit tot Brits grondgebied verklaard werd. Oftewel, het begin van de Britse kolonisatie van Australië. Op deze feestdag werden er dan ook allerlei festiviteiten gehouden in met name de parken. Zo waren er kraampjes en evenementen, zoals optredens, motorcross, circus, enzovoorts. Er werd ook vooral veel met vlaggen gezwaaid en alles werd uit de kast gehaald wat een print had van Australische vlaggen of het ‘green-and-gold’, de kleuren van Australië. Denk aan kleding, maar ook handdoeken, tentjes, enzovoorts. ’s Avonds was er een groot en spectaculair vuurwerk boven de Swan River. Geen kleinigheidje maar een half uur lang een prachtige show. Zeer de moeite waard.
De dag na Australia Day was het dan zover dat Mats naar huis ging. In eerste instantie toch best wel even vreemd om alleen achter te blijven hier, maar aangezien ik genoeg te doen had was ik er ook wel snel aan gewend. Ik ben dan ook meteen op zoek gegaan naar een kamer, en ben naar de Housing Services gegaan van de universiteit om te kijken wat zij voor me konden betekenen. Ik kon meteen de volgende ochtend terugkomen, dan zouden ze me met een auto naar drie kamers in de buurt rijden en kon ik kijken wat ik ervan vond. Na het zien van de drie kamers heb ik toen gekozen voor een kamer bij een hospita in South Perth. Ik moest deze beslissing ook snel nemen aangezien anders iemand anders de kamer zou nemen, dus ik besloot ervoor te gaan. Eigenlijk had ik van tevoren besloten niet bij een hospita te willen maar juist in een huis te willen met andere studenten, maar dit was wel een mooie kans voor mij. Ik had naast mijn kamer ook een eigen badkamer en een balkon. Daarnaast was mijn idee ook dat het juist lekker rustig zou zijn om te studeren zonder al te veel anderen om je heen. Ik kon er in wanneer ik wilde, en ben er dan een dag later ook meteen heen gegaan.
Ik begon echter al gauw toch een beetje te twijfelen of dit wel de juiste keuze was geweest, en of ik niet toch gewoon beter in een huis met andere studenten kon gaan wonen. Ik voelde me eigenlijk niet lekker op mijn plek bij de hospita, en dat had helemaal niets met haar te maken, want het was echt een prima mens en ik kon ook goed met haar overweg. Toch voelde ik me een beetje belemmerd in mijn doen en laten en had ik het gevoel dat ik er niet echt lekker mezelf kon zijn. Ik heb er een paar dagen over nagedacht en heb toen besloten nog een paar kamers in studentenhuizen te gaan bekijken, om te kijken wat mijn gevoel daarbij zou zijn. Ik ben gaan zoeken via Gumtree, hier een website die je denk ik ergens kan vergelijken met Marktplaats. Ze bieden er echt alles op aan, zo ook kamers. Zo kwam het dat ik bij vier kamers kon gaan kijken. Over drie van de vier kamers was ik meteen erg enthousiast, maar bij eentje werd mij eigenlijk verteld dat ik meteen moest beslissen, en zij wilden ook meteen geld zien. Dat leek mij op dat moment absoluut niet handig, dus die viel al af. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik wel degelijk in zo’n huis wilde, en heb ik besloten dat ik zou gaan verhuizen. Ik kon ook terecht in het huis van mijn eerste keuze, en ben hier dan ook afgelopen zaterdag heen verhuisd. Ik moet zeggen dat ik me hier ook meteen goed heb gevoeld, ik voelde me vanaf het eerste moment veel meer thuis dan ik me in het andere huis heb gevoeld. Ik deel dit huis met 4 anderen, en zij zijn eigenlijk allemaal aan het werk, dus echt studenten zijn het niet meer, maar juist omdat ze wat ouder zijn is dat prettig voor mij. Ik zal hier ook gewoon mijn rust hebben om te kunnen studeren, en daarnaast heb je gewoon mensen om je heen voor gezelschap. Een goede combinatie voor mij denk ik! Daarnaast zit het hier in een leuke buurt met van alles bij de hand, van winkels tot cafés en restaurants tot parken. De universiteit is ook makkelijk bereikbaar, dus dat is ook prettig. Ik ben dan ook heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt en ik weet zeker dat ik hier een leuk jaar ga hebben.
Mochten er mensen zijn die het leuk vinden een keer post te sturen, dan is dit mijn adres:

Mandy de Ronde
1/74 Balmoral Street
East Victoria Park, Perth WA 6101
Australia

Ik heb overigens ook een Australisch telefoonnummer, maar aangezien ik op de een of andere manier met mijn Australische simkaart in mijn telefoon toch via mijn Nederlandse nummer bereikbaar ben op de whatsapp, is dat nummer niet al te hard nodig voor jullie denk ik. Mochten er mensen toch dat nummer willen hebben, laat het me gerust weten.
Ik zal proberen hier een paar foto’s toe te voegen van mijn kamer en het huis, maar aangezien dat tot nu toe steeds erg moeizaam is gegaan op deze site zal ik moeten kijken hoe dat gaat. Ik heb echter extern op Mijn album ook fotoalbums aangemaakt met daarin nog aardig wat meer foto’s, ook van Singapore en de campertrip. Mocht je daarin geïnteresseerd zijn, laat het me weten, dan kan ik je toegang geven tot het album.
Over een kleine 2 weken gaat de introductie van de universiteit en mijn opleiding beginnen, en de week erna alle colleges. Ik heb er erg veel zin in om aan de slag te gaan, maar zal nu nog even mijn tijd gaan gebruiken om hopelijk nog wat leuke dingen te doen. Ik ga proberen jullie een beetje regelmatig op de hoogte te houden.

Liefs, Mandy

  • 10 Februari 2015 - 11:39

    Natasja Reijnders:

    Jeetje Mandy wat een belevenis zeg. Wat fijn dat je een leuke woonruimte hebt gevonden en dat er een klik is met je medebewoners. Nog even genieten voor dat je opleiding gaat beginnen. Alvast heel veel succes met je studie, go girl!!! Groetjes uit het koude kikkerlandje :)

  • 10 Februari 2015 - 13:05

    Elisabeth Brouwer:

    Wat speciaal voor ons hier dat je zo makkelijk aan een kamer kunt komen en dan nog keus hebt ook! Ik denk dat het heel leuk is en ook goed voor je als je met anderen in een huis woont, Mandy, ook gezellig denk ik. Ik hoop dat je leuke mensen treft.

    Liefs,

    Els

  • 10 Februari 2015 - 13:26

    Anneke:

    Lieve Mandy
    Wat goed he dat instinct!! Dat heb je goed gedaan. Het ziet er prima uit !!!
    Nu lekker nog even tijd om te verkennen en je kamergenoten te leren
    kennen ,zal wel lukken met de klik toch?! geniet nog maar even van je vrijheid
    ,straks gaat het echte leven beginnen! veel liefs xxxx Anneke

  • 10 Februari 2015 - 17:49

    Ad Vermeueln:

    Hallo Mandy,
    Fijn dat het gelukt is met de kamer en de foto's zien er goed uit.
    Ik had dezelfde problemen toen ik in Sydney ging rijden, alles zit aan de verkeerde kant en een rotonde of afslaan kan heel lastig zijn. Ik ben bijna een keer echt de verkeerde rijbaan ingedoken.
    Nog even een beetje vakantie vieren en dan aan de studie.
    Groeten,
    AD

  • 11 Februari 2015 - 00:54

    Marjolein:

    Leuk om te lezen! Fijn om je zo te kunnen volgen :-)

  • 11 Februari 2015 - 01:17

    Hans:

    Hi, Mandy,
    Leuk om weer iets van je te horen. Hoe vind je Perth als woonoord? Hoe worden studenten er behandeld? Hebben jullie genoeg faciliteiten? Zijn de colleges anders dan bij ons? Studeer je alleen of heb je ook nog plichten m.b.t. werk? Is het financieel allemaal te doen? Hoe woon je precies? Kamer, uitzicht? Winkels? Meubeltjes op je kamer? Enz... Ik ben gewoon erg benieuwd naar je (nieuwe) ervaringen in Down Under. Heb je al gemerkt dat de zon erg vreemd doet? Hoe red je het met de taal? Ach, ik hoop dat je er een fantastische tijd hebt... Veel PLEZIER!
    Hans.

  • 11 Februari 2015 - 16:28

    Renée:

    Hoi Mandy, wat een fijn plekje heb je gevonden! Op naar de introductie weken.
    Groetjes Renée

  • 12 Februari 2015 - 13:34

    Betty:

    Hoi Mandy, leuk om je huisje te zien. Echte Australische meubels in de woonkamer zo te zien ;-).
    Het ziet er verder goed uit en je hebt de goede plek gevonden en daar gaat het om.
    Veel succes straks op de uni, geniet eerst nog maar even van je omgeving.

    groetjes
    Betty

Tags: perth, australie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 07 Jan. 2015
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 8709

Voorgaande reizen:

13 Januari 2015 - 13 Maart 2016

Studeren in Australië!

Landen bezocht: