Perth, Fremantle en het roadtripje - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ronde - WaarBenJij.nu Perth, Fremantle en het roadtripje - Reisverslag uit Perth, Australië van Mandy Ronde - WaarBenJij.nu

Perth, Fremantle en het roadtripje

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

25 Januari 2015 | Australië, Perth

Hoi allemaal,

We zijn nu inmiddels een week in Australië en hebben in die tijd ook weer veel gezien. Zaterdagmiddag kwamen we aan in Perth, en al gauw bleek dat het niet zo simpel zou worden als gedacht om bij het hostel te komen. We wilden de bus nemen naar de domestic terminal, en dan vandaar af de shuttlebus naar het centrum, maar eerst reed de bus naar de andere terminal al weg, en daarna bleek ook nog dat de shuttlebus naar de stad in het weekend overdag niet rijdt. Nogal bijzonder, maar daardoor werd de keus het openbaar vervoer of de taxi. Er stond nog een Nederlandse naast ons mee te kijken, en zij zat met hetzelfde probleem, dus besloten we met z’n drieën de taxi te nemen, ook al zat zij in een ander hostel. In de avond zijn we vervolgens nog even een rondje gaan lopen richting centrum en de Swan River.
Zondag zijn we op pad gegaan naar het centrum en hebben daar wat rondgelopen. We hebben er een kerk bekeken en zijn door de belangrijkste winkelstraatjes gelopen. In de middag zijn we naar Kings Park geweest, een groot stadspark met onder andere een botanische tuin, tuinen met watertjes, een War Memorial en prachtige uitzichten op de stad over de Swan River. Mooie en fijne omgeving midden in de stad waar ik zeker vaker zal gaan komen dit jaar.
Maandag hebben we ons campertje opgehaald en zijn we op weg gegaan voor ons roadtripje van 5 dagen. We hadden besloten om meteen maar de meeste kilometers te gaan vreten op de eerste dag en reden door het binnenland naar Albany, aan de zuidkust. De snelwegen zijn hier buiten de steden eigenlijk gewoon wegen met één rijbaan per rijrichting, met op sommige wegen elke zoveel km een inhaalstrook. Maakt ook niet uit, er is weinig verkeer te vinden. We hebben nog een stop gemaakt in het Stirling Range National Park, een bergachtig gebied. We zijn hier onder andere naar de Bluff Knoll Lookout geweest, zeer de moeite waard. Bluff Knoll is met ruim 1000 meter het hoogste punt van het gebied. We kwamen er op de parkeerplaats aan, die vrij groot was, en zagen al meteen dat we de enigen waren. De parkeerplaats was volledig leeg. Het zou niet de laatste keer blijken dat we ergens vrijwel niemand om ons heen zouden hebben op de mooiste plekken.
Dinsdag zijn we vanaf Albany via Denmark naar Walpole gereden. ’s Ochtends zijn we eerst het West Cape Howe National Park in gereden, maar dit park is vrij lastig om te zien aangezien vrijwel alle wegen naar bezienswaardigheden alleen met 4-wheel-drives toegankelijk zijn. We hebben hier wel een mooie baai gezien. Vervolgens hebben we in Denmark even een stop gemaakt en hebben we gepicknickt. Daarna zijn we doorgereden naar het William Bay National Park, ook een park aan de kust dat beschikt over een prachtige kustlijn met rotsen. Vooral Greens Pool en de Elephant Rocks zijn hier hoogtepunten. Na de ook weer mooie baaien van Peaceful Bay en de Conspicuous Cliff (waar we overigens ook weer vrijwel helemaal alleen waren) kwamen we aan bij Walpole, waar we in de Valley of the Giants nog een Tree Top Walk hebben gedaan. Het gebied waar we hier waren staat vooral bekend vanwege de bossen met karri- en jarrahbomen, die onder de allerhoogste bomensoorten ter wereld vallen. De Tree Top Walk is een boardwalk die hoog boven de grond tussen de bomen door loopt, waardoor je ze uit een ander perspectief te zien krijgt.
Woensdag zijn we verder gereden richting Manjimup en Pemberton, waar nog een aantal bezienswaardigheden liggen in de bossen. Zo ben ik bij een lookout in een karriboom geklommen naar een 52 meter hoog uitkijkplatform, vanwaar je ver over de omgeving kon kijken. Verder hebben we daar nog ruïnes van een brug gezien die volledig uit één karriboom gemaakt was maar is verwoest bij een overstroming, een zwempoel en de Four Aces, een rij van vier bekende karribomen. Bij Pemberton zijn we naar de Beedelup Falls geweest, een waterval die niet enorm spectaculair was (misschien ook door de tijd van het jaar, de zomer is hier enorm droog) maar wel in een heel mooie omgeving. Tot slot hebben we die dag nog heel wat extra kilometers gemaakt om naar het D’Entrecasteaux National Park te gaan, een park aan de kust dat bekend staat om de ruige kliffen. Hier hebben we ook een paar uitzichtpunten bezocht en hebben we ook prachtige rotsformaties en inderdaad kliffen gezien.
Donderdag zijn we via Augusta naar Margaret River gereden. Eerst zijn we naar Cape Leeuwin geweest, de zuidwestpunt van Australië waar min of meer de scheiding is tussen de Indische Oceaan en de Southern Ocean. Op deze punt staat ook een vuurtoren vanwaar je een mooi uitzicht zou moeten hebben, maar daar zijn we niet op geweest. Wel zijn we er op een paar rotsen geklommen om over de kustlijn te kunnen kijken. In de middag zijn we via de Caves Road, een weg waar – zoals de naam al doet vermoeden – een aantal grotten langs liggen, richting Margaret River gereden. Langs deze weg hebben we dan ook een drietal grotten bezocht, die alle drie weer anders waren.
Vrijdag was al weer de laatste dag van ons roadtripje, en aangezien we halverwege de middag al weer terug in Perth moesten zijn, hebben we een redelijk vroege start gemaakt om toch nog wat te kunnen zien. We zijn via de Caves Road verder gereden naar Dunsborough, waar we ook Cape Naturaliste nog hebben gezien. Ook hier waren weer een paar schitterende stranden en baaien te zien met maagdelijk wit zand en een azuurblauwe zee. We maakten daarna nog een stop in Busselton bij de Busselton Jetty, een steiger van 2 km lang, voor een ietwat vroege lunch, voordat we weer naar Perth reden om de camper in te leveren.
Gisteren zijn we naar Fremantle geweest, een voorstad van Perth waar nog wat historie te vinden is. Fremantle is altijd een belangrijke haven geweest, en ook nu is daar nog aardig wat bedrijvigheid. De stad is vooral erg opgebloeid in de periode dat hier goudkoorts heerste, en uit die periode zijn nog aardig wat gebouwen te vinden. We hebben een rondje gelopen langs een aantal van deze gebouwen, langs de markt die hier elke weekend is en hebben ook even een kijkje genomen in de gevangenissen die er nog staan maar niet meer worden gebruikt. Ook zijn we naar de Shipwreck Galleries geweest, een museum met allerlei voorwerpen en tentoonstellingen die betrekking hebben op de expedities die de ontdekkingsreizigers ondernamen langs met name de westkust van Australië. Er was ook een tentoonstelling over de belangrijkste Nederlandse ontdekkingsreizigers die hier van belang zijn geweest. Ook was er een kleine tentoonstelling over de Batavia, die hier in de 17e eeuw is vergaan.
Vandaag zijn we in de ochtend nog weer even het centrum in geweest en hebben hier nog wat historische gebouwen gezien en hebben een stukje langs de rivier gelopen. In de middag zijn we naar Cottesloe Beach geweest, het bekendste en ook makkelijkst bereikbare strand hier in de stad. Hier hebben we nog even een relaxed middagje gehad.
Voor de liefhebbers zal ik een paar foto’s toevoegen. Ik hoop dat alles doorkomt, aangezien de internetverbinding hier niet best is. En ook sorry omdat mijn verhaal toch weer langer is geworden dan de bedoeling, maar hopelijk nog wel te lezen voor jullie!

Liefs, Mandy

• 25 Januari 2015 - 14:52

Ad Vermeulen:

Hallo Mandy,
    Het is zeker goed te lezen en wat een belevenissen hebben jullie nu al weer meegemaakt en dat allemaal in een week. Groot gelijk dat je er nu nog even tijd neemt om de omgeving goed te bekijken. Binnenkort moet je aan de bak en weet je niet of je nog veel tijd over hebt.
    Heb je al een onderkomen kunnen scoren?
    Nog heel veel plezier in Down-under.
    Groeten,
    AD
    XX

• 25 Januari 2015 - 15:47

Jaike:

Wat een geweldig avontuur! Je heb zeker alweer heel veel gezien. Echt gaaf hoor.
    Liefs Jaike

• 25 Januari 2015 - 20:05

Esther:

Hoi lieverd,

Allerreerst, hele leuke mail en voor mij zeker niet te lang. Ik ou zeggen gewoon blijven doen.
    Wat zal je een hoop indrukken mee hebt gekregen. Lijkt me gewelig.Het is geweldig als je ergens komt dat je gewoon eigenlijk alleen bent. Hoe gaat het rijden?????

Heel ceel wucces en mega knuffel van mij.

Liefs esther

• 25 Januari 2015 - 22:32

Marlene:

Meid het is ff eerst vakantie joh ...gaaf verslag xxx
    En ook camper gereden ?
    Have fun.. xxxx

• 25 Januari 2015 - 22:39

Graciela:

Zo Mandy,

Weer een heerlijk uitgebreid verslag. Leuk om met een camper zo een paar dagen rond te rijden. Zo zie je ook een hoop. Dat blijkt wel uit jouw verslag. Geniet maar lekker.

Gr,
    Graciela

• 26 Januari 2015 - 08:50

Renée:

Wat een heerlijke week heb je daar al gehad zeg! Ik hou wel van die lange verslagen, juist leuk dat je het met ons deelt.

Groetjes Renée

• 28 Januari 2015 - 10:08

Elisabeth Brouwer:

Mooie foto's Mandy. Nog veel plezier allebei.

Liefs, els

• 01 Februari 2015 - 14:41

Betty:

Hoi Mandy, wat een globetrotter ben je toch. Stoer en gaaf dat jullie nog even een rond trip hebben gemaakt per camper. Zo zie je denk ik een hoop mooie dingen. Heb je al een plek om te wonen?
    Leuk om je verhalen te lezen. Voel ik me toch een beetje op reis.

groetjes
    Betty